תמונה אחת ואלף מילים

ובכן ילדים, היום נדבר על הויכוח העתיק ביותר בתולדות הקומיקס – לא, לא Marvel נגד DC, ויכוח סוער ועקוב מדם אפילו יותר; הביצה והתרנגולת של עולם הקומיקס. ויכוח שקיים מאז שהאדם הראשון צייר דמות על קיר המערה, והוסיף בלון דיבור. מה יותר חשוב – הסיפור או האומנות?

בעבר קומיקס יצא רק בחוברות, ואם לא היית מוכשר מספיק לא היו מפרסמים אותך. אז היו לך שתי אפשרויות – או שהיית מוציא את הקומיקס בהוצאה עצמית, מפיץ אותו בקרב קבוצה קטנה של חבריך, ו"מראה להם מה זה", או שהיית יושב בבית ומתאמן עד שהסכימו לפרסם אותך. אבל בעידן האינטרנט, כל ילד עם צייר של ווינדוס יכול לפתוח חשבון ב-drunk duck, או ב-comicgenesis, (או בפליקר, או ב-DeviantArt או בישראבלוג), ולהעלות לשם וובקומיקס. הבעיה היא, כמובן, שזה נראה כמו קומיקס שיצר ילד עם צייר, ואנחנו נאלצים לשאול את עצמנו – האם זה הקומיקס שאנחנו רוצים קרוא?

ככלל, ברור שגם האומנות וגם הכתיבה חשובים. קומיקס טוב באמת יכיל גם אומנות טובה וגם סיפור טוב. לצערנו ברוב המקרים זה לא ככה, ואנחנו נאלצים להתפשר, בין אם על איכות הציור או על איכות העלילה. לכאורה הדילמה פשוטה – הרי כשהיינו קטנים למדנו בבית הספר, ומצפייה בצער גידול בנות, שמה שבאמת חשוב זה התוכן, לא המראה החיצוני. אבל האם זה רלוונטי גם בעולם הקומיקס?

זה אולי ישמע שטחי, אבל אם אני לא מתחברת לקומיקס מבחינה אסתטית, אני לא מסוגלת לקרוא אותו. לעומת זאת, כשמדובר בקומיקס שאני מתלהבת מאוד מהמראה שלו, אפילו אם הכתיבה לא מוצלחת, אני אמשיך לקרוא אותו ולחרוק שיניים (כמובן שאם הוא לא ישתפר בשלב מסויים אני אפסיק). קומיקס הוא מדיה שמסתמכת בעיקר על הפן הויזואלי – קומיקס יכול להיות בלי מילים, אבל בלי תמונות זה לא יהיה קומיקס, זה יהיה ספר. אנחנו שמים לב לתמונות לפני שאנחנו בכלל מתחילים לקרוא. ובקומיקס, שבו הכל ויזואלי, כל דבר משחק תפקיד בהעברת המסר, גם לאותיות עצמן – לפונט, הצבע, הגודל – יש השפעה, אז בטח שגם לאומנות.

(Copper – שימו לב לצבעים של הדיבור)

אבל כמובן שזה תלוי במסר שרוצים להעביר. האומנות צריכה להתאים לתוכן. מה שמתאים לז'אנר אחד, יכול להחשב לגרוע, או לא מושקע, בז'אנר אחר. בסטריפים קומיים יש נטייה לסגנון מינימליסטי וקריקטורי, בעוד בקומיקסים רציניים האומנות נוטה לגוון יותר מפורט וריאליסטי. אם תמצאו בנובלה גרפית רצינית ציורים של אנשי מקלות, בוודאי תחשבו שהאומנות גרועה, אבל מצד שני, בקומיקס קומי הם לא יפריעו לכם. וזה גם עובד הפוך – דייב מקין הוא אמן מוכשר, אבל האומנות שלו לא בדיוק מתאימה לסטריפים קומיים.

(דייב מקין יכול לאייר את פינאטס?)

אבל בסופו של דבר, צריך לזכור, קומיקס הוא לא רק אסופה של תמונות. התמונות שם כדי להעביר סיפור, ואם הסיפור לא טוב, אז למה לנו לקרוא את הקומיקס בכלל? ובכל זאת אני טוענת שקומיקס טוב צריך להסתמך על ציורים טובים. אם אני רוצה סיפור טוב, אני אקרא ספר – בקומיקס אני מחפשת קצת מעבר.

כפי שאני רואה את זה, הדרך הטובה ביותר ליצור קומיקס טוב היא לא לזלזל באף צד של הקומיקס, למצות כמה שיותר את גבולות המדיה – לכתוב סיפור טוב, ולהעביר אותו בצורה הטובה ביותר (מה שנקרא סטוריטלינג), להשתמש בציורים טובים, בזוויות, קומפוזיציה, להשתמש בצביעה בשביל להעביר ניואנסים, להשתמש בבלוני הדיבור עצמם כדי להעביר מסר שהוא מעבר למילים, ולשחק עם הצד האומנותי והקונספטואלי, בדרכים שאפשר רק בקומיקס.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על תמונה אחת ואלף מילים

  1. מצאתי את הבלוג שלך במקרה ואני שמח אל כך.
    יותר מדי פעמיים קראתי חוברות קומיקס במיוחד בעברית שהעלילה נוראית, כאילו ילד בן 6 כתב אותה ואין שום סיכוי שאני הקנה את החוברת הבאה.
    לפי דעתי החלוקה צריכה להיות 60% עלילה ו40% אומנות.
    אם נשווה את הקומיקס לסרט, מה שמחזיק אותי זה לא הצילום או האפקטים. הם צריכים לשרת את העלילה.
    יכול להיות שאני חושב ככה בגלל שאני בא מתחום הכתיבה.

    תמשיכי לכתוב למרות שאין הרבה תגובות 🙂

  2. דבר ראשון, תודה 🙂

    דבר שני, מן הסתם אני לא מסכימה איתך. אם נקביל את זה לסרט, קומיקס עם ציורים רעים זה כמו סרט עם שחקנים רעים – העלילה עוברת, ואפשר אולי לסבול אותו, אבל הוא אף פעם לא יהיה קומיקס טוב.

כתיבת תגובה

