The Great Big Stop-Motion Post

wallace-gromit-354-x-281.jpg

כשחושבים על אנימציה, הדבר הראשון שעולה בראש הוא סרטים מצויירים (דו, או תלת-מימדיים, זה לא משנה). ואין פלא שכך, אחרי הכל רוב רובה של האנימציה שאנחנו נחשפים אליה בחיי היומיום (ואם תחשבו על זה רגע, תגלו שמדובר בהרבה יותר ממה שחשבתם) נמנית עם הסוג הזה של אנימציה. אבל אם נרחיק לכת קצת מעבר לממלכה המוכרת של דיסני, נוכל לגלות עולם שלם ומקסים של אנימציית stop-motion.

אז איך זה עובד? אנימציה "רגילה" (מצויירת) נוצרת ע"י שימוש בהרבה ציוריים שבכל פעם מציירים אותם מחדש, עם שינוי. הציורים האלה יוצרים את הפריימים, וכשמקרינים אותם אחד אחרי השני נוצרת אשליה של תנועה (המילה "אנימציה" (בעברית הנפשה) פירושה לתת למשהו חיים). אז בניגוד לאנימציה רגילה, באנימציית stop-motion משתמשים בעצמים ממשיים, ולא ציורים, כדי ליצור את אשליית התנועה. למשל, משתמשים בבובות מפלסטלינה, ובכל פריים מעצבים את הבובה בצורה שונה.

Claymationאנימציית פלסטלינה – הוא אחד מהסוגים המוכרים יותר של אנימציית ה-stop-motion. בסוג הזה של אנימציה משתמשים בבובות חימר או פלסטלינה, או כל חומר אחר שאפשר לעצב ולשנות. העובדה שאפשר לעצב את הדמויות מחדש תורמת לתנועה חלקה יותר (בהשוואה לאנימציית בובות), וגם מוסיפה אלמנט של שינוי צורה – דמויות שנמעכות, הופכות לכדור וכו', באופן טבעי מאוד.

כפי שאתם בוודאי מנחשים, זה לא קל. אף סוג של אנימציה הוא לא קל, אבל Claymation היא עבודה פשוט סיזיפית. עם 24 פריימים לשנייה, ובהנחה שעושים שינוי כל שני פריימים (פחות או יותר), אז סרטון של 5 דקות מצריך כ-3600 עצירות לשינוי, וסרט של חצי שעה כ-21,600 עצירות לשינוי. בנוסף, צריך לבנות סטי שלמים, כולל תפאורה ותאורה. כאמור, מדובר בעבודה קשה, אבל גם בימינו, כשהכל כמעט נעשה בעזרת המחשב, עוד יש כמה אנשים שחושבים שזה שווה את זה.

אחת הדוגמאות הבולטות של Claymation היא אולפני אארדמן, שמתמחים באנימציית פלסטלינה ואחראים בין היתר לסרטוני (וסרט) וולאס וגרומיט, ולסרט מרד התרנגולים. הנה קטע מתוך Cracking Contraptions של וולאס וגרומיט. (youtube-92-x-27.jpg) הנה קטע מהתוספות של ה-DVD של וולאס וגרומיט: קללת הארנב הקטלני, שבו אפשר לראות איך יצרו את הארנבים לסרט.

ופה אפשר לצפות בסרט הקצר Wallace & Gromit's Cracking Contraptions.

והנה ראיון עם ניק פארק, היוצר של וולאס וגרומיט, שנערך לקראת יציאת הסרט של וולאס וגרומיט ב-2005.

גאווה לאומיתרוני אורן עוסק באנימציה כבר יותר מ-30 שנה, והוא אחראי פחות או יותר לכל אנימציית הפלסטלינה בארץ (בין היתר – אגדה של הגדה [שהיה גם סרט חוץ מהספר] אגדות המלך שלמה, משלים שועליים, והפרסומות של בזק עם התוכי.) אני באופן אישי גדלתי על הסדרות שלו, שאגב, הצליחו גם בחו"ל. הנה קטע מתוך משלים שועליים.

Puppet Animationאנימציית בובות – הכוונה פה היא לשימוש בבובות מוצקות, שלא ניתן לעצב אותן, אבל כן ניתן להזיז חלקים מסויימים (כמו ידיים ורגליים). לכן כדי ליצור הבעות שונות, לדוגמה, מחליפים את הראש של הבובה. מהסיבה הזאת, אנימצייה של בובות יוצאת פחות חלקה מאנימציית פלסטלינה, אבל יש לה מראה ותחושה ייחודיים.

אחד מהבמאים המודרניים שהכי מזוהים עם אנימציית בובות הוא הנרי סליק, בזכות סרטו הסיוט שלפני חג המולד, שיצר עם טים ברטון. בנוסף הוא ביים את ג'יימס והאפרסק הענק, ואת קורליין (עפ"י ספרו של ניל גיימן), שיצא ב-2009, ויהיה סרט אנימציית הבובות הראשון שיצא בתלת מימד. הנה קטע מתוך הסיוט שלפני חג המולד.

עוד סרט אנימציית בובות נחשב שיצא לאחרונה הוא חתונת הרפאים, גם כן של טים ברטון, שצולם בטכניקות מתקדמות ודיגיטליות שמאפשרות אנימציה חלקה יותר.

Corpse Bride

תמונה מהסט של חתונת הרפאים.

Cutout Animationמגזרות נייר – הכוונה היא לאנימציה שנעשית בעזרת דמויות שטוחות שעשויות מנייר, תמונות, קרטון, וכו'. זאת השיטה העתיקה ביותר שהשתמשו בה ליצירת אנימציה (בתחילת המאה שעברה). לשיטה הזאת, כמו שיטות stop motion אחרות יש סגנון ייחודי, ובימינו בעיקר משתמשים באנימציה ממוחשבת שמחקה את הסגנון הזה ולא במגזרות נייר אמיתיות (כמו בסאות' פארק).

בסרטי מונטי פייתון יש קטעי אנימציה רבים פרי יצירתו של טרי גיליאם, כולם עשויים בשיטת מגזרות הנייר. הנה סרט אנימציה קצר של גיליאם – Miracle Of Flight

סאות' פארק, כפי שציינתי, משתמשים במחשב כדי ליצור אנימציה בסגנון מגזרות נייר, אבל את הפרק הראשון המקורי באמת יצרו מנייר. תראו את ההבדל בין האנימציה המקורית (מתחת) והאנימציה הממוחשבת.

ואחרון חביב, קליפ שעשוי כולו ממגזרות נייר, לשיר (ממש חמוד, אני חייבת לציין) בשם Whatcha got?! של הלהקה Trenchcoat. את הקליפ יצר Rogier Wieland, שמתמחה בסוג הזה של אנימציה. ופה אפשר לראות איך הוא יוצר אנימציה ממגזרות נייר (לא את הקליפ הספציפי הזה, אבל זה ממש מגניב לראות).

Pixilationאנימציית אנשים – זוהי אנימציה שבה אנשים הם ה"חומר" שבו משתמשים. כמו עם בובות, מצלמים את האנשים כשבכל פריים הם זזים קצת, משנים תנוחה וכו'. באנימציה מסוג זה אפשר להשתמש כדי לגרום לאנשים להיעלם/להופיע, לגרום לאנשים להחליק וכו'. העובדה שמשתמשים באנשים יכולה ליצור אשליה שיש תנועה אמיתית ולא אנימציה.

Space Invaders באנימציית אנשים, מתוך פרוייקט Game Over.

Neighbours, סרטו של נורמן מקלרן, משתמש באנימציית אנשים.

שונות

אנימציית לגו (השם המקצועי הוא Brickfilm) – בקליפ של ה-White Stripes ל-Fell In Love With a Girl, בבימויו של מישל גודרי.

הקליפ הבא מציג סגנון ניסיוני של אנימציה – ציור על לוח מחיק.

The Human Flipbook – פרסומת שיצרו בשיטת אנימציה ייחודית, בשימוש בחולצות, שעליהן מודפסת דמות, ועל כל חולצה הדמות נמצאת בפוזיציה שונה. אפשר לראות איך יצרו את הפרסומת באתר הרישמי.

ומאותם יוצרים מגיעה גם הפרסומת הבאה, שמשתמשת בטוסט חרוך כדי ליצור אנימציה. זה באמת מגניב כמו שזה נשמע. ושוב, אפשר לראות איך יצרו את הפרסומת באתר הרישמי.

ואם צלחתם את כל הפוסט הזה – ברכותי!

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על The Great Big Stop-Motion Post

  1. יותם הגיב:

    מהנה!
    אף פעם לא שמעתי על רוני אורן.

    אגב, 24 שינויים בשניה זה לא מדויק –
    אומנם ככה מוקרנים הסרטים, אבל אנימצית stop-motion מצולמת ברובה בפחות. בכל זאת, ב24 תמונות שונות בשניה היינו מקבלים תנועות חלקות לגמרי. אני מניח שבסצינות שמכילות יותר "אקשן" ישנם יותר פריימים.

  2. אכן, ציינתי שנעשה שינוי כל שני פריימים, פחות או יותר.

  3. טקטוניק הגיב:

    חלק מהסרטונים לא עובדים 😥

  4. העלתי מחדש את מה שלא עבר 🙂

  5. shayaz הגיב:

    ישגם את אנימציית הגרפיטי המעולה של Blu:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s